Double the fun. ๐Ÿฅš๐Ÿฐ

Gepubliceerd op 16 april 2019 om 21:15

BIJNA PASEN, BIJNA CHOCOLADE EITJES. Of ja, wacht... de chocolade is hier nu niet echt om over naar huis te schrijven (wat ik bij deze eigenlijk wel doe, maar soit).

Om de leerlingen een beetje voor te bereiden op dit heuse chocoladefestijn besloot ik om de week voor Pasen aan de slag te gaan met een... je raadt het al... spel! And what better way to do it, than with an egg or 2! Or 16 actually! Jaja, ik plande een heuse paasei zoektocht en koppelde hieraan enkele wiskunde oefeningen aan. We moeten natuurlijk nog altijd leren. ๐Ÿ˜‰

Ik zorgde voor 16 hardgekookte eieren en plaatste op die eieren enkele nummers (64, 82, 16, …). De eieren werden over de hele school verstopt en de leerlingen kregen de opdracht de 16 eieren te gaan zoeken. Eenmaal alle eieren gevonden, werden ze in de klas gelegd en werden de leerlingen in groepen verdeeld. Elke groep kreeg 25 of meer opdrachtenkaartjes. Hierop staat een +, -, x of : oefening. De leerlingen lossen deze oefening op en leggen het kaartje bij het juiste ei: dat ei waar volgens hen de juiste uitkomst op staat. โ€จโ€จ

Hier eindigde de fun natuurlijk nog niet... Er was nog een kleine verrassing gepland. Indien alle kaarten bij de juiste eieren lagen, gingen de leerlingen allemaal achter één ei staan. Ze draaiden alle opdrachtenkaartjes om en daarop stond een letter. Op deze (bijvoorbeeld) zes kaarten die bij dat ei lagen, stonden dan enkele letters waarmee ze een naam konden puzzelen (T, I, S, A, D, A) . Indien ze dan bijvoorbeeld de naam 'Tadisa' konden maken, dan wisten ze dat alle kaarten bij dat ei juist lagen.  Het leuke was dat indien alle kaartjes juist lagen alle kids het ei van hun naam kregen. En of ze gesmuld hebben!

Daar kon de pret natuurlijk niet stoppen! De leerlingen genoten duidelijk van het buiten lopen zoeken naar de eieren, dus dacht ik vandaag.. Tijdens de week van Pasen om dat hele spel nog eens over te doen. Natuurlijk niet exact hetzelfde, maar wel met verstoppen en zoeken.

Het spel ging ditmaal volledig buiten doorgaan en bevatte breuken, kloklezen, sommen, puntsommen, haakjes, … Zowat alles wat de leerlingen tijdens de vorige term hadden herbekeken en geoefend. Ik maakte twintig meerkeuze vragen en verstopte ze overal over de speelplaats. Ze hingen in het klimrek, bovenop de wip, aan de schommels, … De leerlingen mochten vrij rondlopen van oefening van oefening en kregen een werkblad met 20 keer drie vakjes op. Elke vraag kon beantwoord worden met a, b of c. De leerlingen kruisten dan het juiste antwoord aan.

Op voorhand werden de leerlingen wel al meegedeeld dat er soms 1, soms 2, soms 3 en misschien zelfs geen juiste antwoorden konden zijn. Zo wilden we de leerlingen extra aandachtig hun opdracht laten lezen en de antwoorden niet al te snel uitsluiten. De leerlingen blijken er hier op testen namelijk altijd erg veel moeite mee te hebben waardoor ze veel punten verspelen. We deelden de leerlingen op in groepjes, de allersterksten werkten alleen, de redelijk sterke werden samengezet met een zwakkere leerling en de gemiddelde leerling kon kiezen met wie hij of zij wilde samenwerken. Uiteindelijk gingen er vier leerlingen volledig zelfstandig aan de slag .

De leerlingen renden over het schoolterrein op zoek naar hun opdrachten en het duurde niet lang vooraleer Tadisa hoorde roepen: "Ms Evi, I think you made a mistake. This is about tomatoes and you are asking how many cucumbers I have left... How should I know." Blijkbaar was er dus al eentje vergeten dat er soms geen enkel antwoord juist kon zijn, maar hij had het op z'n minst al wel gezien natuurlijk!

 

Soms moet je gewoon ook een beetje lol maken met je kinderen en er een tekst van bijna één pagina lang insteken, om dan gewoon te vragen wat 1 + 1 is. Oops. ๐Ÿ˜ˆ

 

Al bij al waren het beide hele leuke activiteiten en denk ik écht oprecht dat de kinderen voor een keertje graag aan wiskunde doen. Daar gaan we voor!

Reactie plaatsen

Reacties

Sabine
5 jaar geleden

Evi,

Geweldige blog, ik weet niet waar jullie de inspiratie van blijven halen, maar de spelletjes die jullie opzetten voor de kinderen, lijken mij meer dan boeiend en heel leerrijk.
Super talent hoor, dat verdiend zeker een mooie beoordeling aan het einde van de rit.

Wat zal de volgende blogs nog allemaal inhouden denk ik dan nu.

Dus Evi vlug in de pen vliegen want ik ben heel benieuwd, en straks ben je al terug, zo snel gaat het allemaal voorbij.

groetjes Sabine

Mama Anika
5 jaar geleden

Ook Evi, zalig die spelletjes.
Het enthousiasme dat jij uitstraald wanneer je begint te vertellen over alles wat jullie daar doen op school, hoe alles daar in zij. Werking gaat enz... zalig.
Tijdens ons bezoek aan school. Had ik nog uren naar jullie verhalen kunnen luisteren. ๐Ÿ‘โค๏ธ

Maak jouw eigen website met JouwWeb