Welcome back!

Gepubliceerd op 4 april 2019 om 16:59

Na 2 weken vakantie was het dinsdag 2 april terug school. Toen ik reeds aankwam had ik geen tijd om eerst naar mijn klas te gaan want om 9u gingen we ons Belgisch spel doen. Evi en ik gingen onze kindjes een beetje Nederlands leren. Natuurlijk hebben we ook bezienswaardigheden, eten en leuke weetjes in het spel verwerkt. Het spel was klaar en dus was het tijd om terug naar de klas te gaan. Toen ik binnen wandelde kreeg ik gezichtjes met grote glimlachen. Ze zeiden in koor : Goodmorning Ms. Anika ! Wat was ik blij om terug te zijn. 

Na het onthaal was het tijd voor ons spel. Een leuk spel voor de start van term 2. Dat vonden zowel de leerkrachten als de kinderen. Ons Belgisch spel werd reeds uitgelegd in Evi haar blog maar voor de mensen die het niet gelezen hebben : 

Evi maakte in Illustrator een gigantisch bordspel en ik zocht naar allerlei weetjes en vragen over België. Deze vragen, weetjes, woorden en zinnen goten we dan in verschillende thema's en koppelden we aan een kleur. De leerlingen werden in teams van 5 gezet en moesten samenwerken om de opdrachten tot een goed einde te brengen.

Hoe deden ze dat? Elk team kreeg een pion en gooide met een dobbelsteen. Het aantal ogen dat ze gooiden gingen ze zoals in elk spel vooruit. Landden ze op een geel vakje? Dan kregen ze een gele opdrachtkaart. Hierop stond dan een vraag of een stelling waarvan ze het antwoord moesten gaan zoeken. Deze antwoorden verstopten we op vijf verschillende gekleurde ballonnen. De leerlingen moesten dan op zoek gaan naar de juiste gekleurde ballon en op die ballon naar het antwoord.

De kids renden door de schoolomgeving en gingen enorm enthousiast op zoek naar de antwoorden of de vertalingen. Eenmaal terug in the artroom mochten ze hun antwoord geven. Was het juist? Dan mochten ze met de dobbelsteen rollen en die plaatsen vooruit zetten. Was het fout? Onverbiddelijk plaatsjes achteruit. 

 

Danzij het fantasiche teamwork van Evi en mij was het een enorm succes. Dit weet ik doordat er tijdens de first break een kindje zei : "When are we going to do something fun again ?" Zo leuk om te horen ! 

 

Woensdag was het een vrij rustige dag. Mijn kinderen hadden veel externe leerkrachten waardoor er wat vrije momenten waren voor mij. Maar al snel hadden ze een uurtje voor mij gevuld. Ze hadden namelijk gevraagd of Evi en ik een lesje wouden doen in de plaats van values want de leerkracht was ziek. Natuurlijk deden we dit samen met veel plezier. En al snel zeiden we : laten we een minidisco doen ! Dat deden we dan ook. Zelfs in het Nederlands konden ze mee dansen en zingen. Amazing!

Vandaag was het een chaotische dag want enkele leerkrachten gingen op bijscholing. Dit wou zeggen dat mijn juf naar grade 2 ging en ik dus een hele dag les ging geven in mijn klas. Spannend! Na een korte briefing ging ik aan de slag. Zoals elke dag begonnen we met een ochtendkring. Nadien het huiswerk nakijken. Wat een karwei! Ik moest van 24 kinderen hun huiswerk nakijken en handtekenen. Vele ongeduldige kinderen later was het gelukt! 

 

Even een korte uitleg gegeven over hun schrijfoefening en wiskundeblaadje en de kinderen gingen aan de slag. Tijdens dit werkmoment nam ik groepje per groepje bij mij. Deze groepjes kwamen één voor één bij mij om te lezen. Elk kind kreeg zijn eigen boekje en ze moesten stukjes lezen uit het boek. Ik stond versteld van hun leescapaciteiten. Ze hebben zeker geoefend tijdens de vakantie!

 

Na de first break nog eventjes alles afwerken en dan iets nieuw leren : Problem solving.

Wat is dit ?  Ze krijgen een vraagstuk en zij moeten deze oplossen.

Bv. Er zijn 5 mensen op de bus en er stappen er 3 op. Hoeveel zitten er nu op de bus ?

Na klassikaal een uur te oefenen denk ik dat ze de makkelijkste vraagstukken wel zullen kunnen. Trotse Ms. Anika ! 

 

Na de second break was het dan tijd voor het laatste lesje dat ik moest geven namelijk life skills. Ze zijn hier aan het leren over mijn familie. Een zeer moeilijk onderwerp omdat de families van deze kinderen heel hard verschilt. Maar het is toch gelukt. Toch brak mijn hart eventjes. De kinderen moesten namelijk vertellen wat ze gisteren gedaan hadden in het huishouden. Om het te vergemakkelijken had ik er van gemaakt : I helped ... . Toen kwam er een kindje naar mij en zei : But Ms. I'm all alone at home. Toch even een reminder dat je met kindjes bezig bent met een grote bagage. 

 

Dan nog even Evi ondersteunen bij de muziekles en de dag zat er weer op ! Nog maar 4 weken te gaan en we willen allemaal nog zoveel langer blijven!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.