Mental Maths Magic 💯

Gepubliceerd op 6 maart 2019 om 18:21

Onze vierde week is ingegaan en deze week stonden er allerlei leuke activiteiten op de planning.

 

Zo had ik voor vandaag een wiskunde-hoofdreken-spelletjes-hoekenwerk in elkaar gestoken, of zo iets... De bedoeling was heel erg simpel: de kids aan het hoofdrekenen krijgen zonder ze gewoon een opdracht te geven. Dit was veel te saai en daagde hen ook totaal niet uit, dus we gingen het eens over een andere boeg gooien...

Waarom hoofdrekenen in het vijfde leerjaar? Heel simpel, hun niveau is gewoon niet goed genoeg en ze moeten meer oefenen. Waarom is hun niveau niet goed genoeg hoor ik u denken? Ook heel simpel, ze gaan hier énorm snel. Ik was enorm verbaasd toen ik bij juf Anika in de klas stond en zag dat de leerlingen van het eerste al na ongeveer 1 maand optellingen en aftrekkingen tot 20 konden!  Na 4 maand in het eerste leerjaar in België zat ik tijdens mijn stage pas aan optellen en aftrekken tot 7! Het voordeel is dat de kinderen hier heel snel leren en dus telkens goed uitgedaagd worden. Het nadeel? Ze gaan zo snel dat bepaalde zaken totaal niet geautomatiseerd worden. Dit leidt dus dat sommige kids in het vijfde nog steeds op hun vingers bij- of aftellen.

Vorige week speelden we al de wiskunde koning, waarbij ze allemaal een werkblaadje kregen en een race tegen de klok moest houden. De vier leerlingen met de meeste JUISTE antwoorden, die werden dan gekroond tot wiskunde koning, koningin, prins en prinses. Ze vonden dit toen al geweldig en gaven hun koninklijke familie toen ook een gepaste buiging en applaus. Het werd leuk onthaald in de groep!


Vandaag stond er echter iets anders op de planning. Een heus hoekenwerk vol spelletjes waarin de leerlingen naar hartenlust konden vermenigvuldigen, optellen, delen en aftrekken.
We begonnen de les met een uitleg... Wat moest je daar doen, hoe moest je het spelen, met hoeveel moest je spelen, hoe schuiven we door en wat zijn de spelregels, ook niet onbelangrijk...

 

Iedere groep kreeg 15 minuten per spel en daarna schoven we door. Ikzelf sloot zelf aan bij één spelvorm, zodat ik de leerlingen kon observeren, kon helpen waar nodig en nog beter kon bekijken waar de leerlingen nu problemen bij ondervonden. De leerlingen vonden deze les ronduit geweldig en ik kreeg enorm positieve feedback van Miss C. Altijd leuk!

 

Jullie zijn vast en zeker benieuwd naar de spelletjes, dus ik zal ze hieronder even uitleggen en wat fijne foto's bijzetten.

 

1. Mental maths jenga

De leerlingen kregen de gekende jenga toren voorgeschoteld. De bedoeling? Een blokje eruit trekken en zorgen dat de toren niet omvalt. De toren had echter drie soorten gekleurde blokjes, als je een rood blokje uit de toren trok... dan moest je een rood opdrachtenkaartje nemen. De leerlingen losten de opdracht op en indien deze juist bevonden werd, had de leerling één punt verdient. Diegene die de meeste punten had op het moment dat de toren omviel, die was de winnaar... tenzij je natuurlijk de toren liet vallen. 😉

Opdrachten: +, - , / en x

 

2. mental maths jungle speed onder begeleiding van de juf

De leerlingen kregen allemaal enkele kaarten (gewone speelkaarten zonder J,Q,K,A) in hun handen. Ze draaiden één voor één blind een kaart om en plaatsten deze op tafel. Indien iemand hetzelfde symbool (♠️ ♣️ ♥️ ♦️) op tafel legde, dan moesten ze deze kaarten met elkaar vermenigvuldigen. Bijvoorbeeld: ♥️ 4 en ♥️ 8 → 4 x 8 = 32. Indien er echter twee dezelfde cijfers op de tafel lagen, dan mochten ze dit ook doen. Bijvoorbeeld: ♣️ 2 en ♥️ 2 → 2 x 2 = 4.

De bedoeling was dat de leerlingen de kaarten in het oog hielden en op het moment dat één van de twee scenario's op de tafel lagen, moesten ze de bewerking uitvoeren en zo snel mogelijk de totem pakken en de uitkomst luidop aan de groep meedelen. De kids amuseerden zich rot!

 

3. Get to 100

De leerlingen kregen een spelbord met 100 vakjes voor hun neus. Ze kregen elk een eigen kleurtje en een dobbelsteen. De bedoeling was dat ze om ter snelst aan honderd kwamen. Dit konden ze doen door de dobbelsteen te rollen en telkens het aantal ogen bij hun laatst ingekleurde vakje op hun blad op te tellen. Addertje onder het gras: indien de leerling 6+6 gooiden en het vakje van 12 was al ingekleurd, dan moest hij zijn beurt afgeven en tijdens de volgende beurt proberen een cijfer te gooien waarvan de som nog niet ingekleurd was. Blijkbaar moeilijker dan gedacht soms!

 

4. Multiplication squares

De leerlingen kregen een spelbord voor zich waarbij er allemaal uitkomsten stonden van 1x1 tot 6x6. Alle soorten uitkomsten die je mogelijk kon gooien met twee dobbelstenen dus. Ze kregen de opdracht om de twee dobbelstenen te gooien en de twee gegooide aantal ogen met elkaar te vermenigvuldigen. Zo kregen ze dan een getal dat ze moesten zoeken op het spelbord en inkleuren. Hiermee verdienden ze dan één punt. Uiteraard was er ook hier een addertje onder het gras! Elk getal stond er slechts 4 keer op! Waardoor de vijfde keer dat iemand bijvoorbeeld 3x4 gooide je geen punt meer kon verdienen!

 

Het was een meer dan geslaagd hoekenwerk waarbij alle kinderen enorm geëngageerd aan de slag gingen. Ik zag allemaal blije gezichten en kinderen die echt probeerden hun best te doen. Een trotse Miss Evi dus!

 

Reactie plaatsen

Reacties

Mama Anika
5 jaar geleden

Wat een leuk hoekenwerk. Ik hoop dat je Jungle Speed hoek er iets vriendelijker aan toe ging dan dat Anika dat samen met haar zus speelde. 😂😂😂
Nog veel plezier en je mag zeker trots zijn als Miss Evi 👌👏

Maak jouw eigen website met JouwWeb